Met de groeten uit Probolinggo (1938) deel drie
In deze laatste aflevering over de serie die Rob (of Robby) vanuit Probolinggo (Java, destijds Nederlands Indië) stuurde aan zijn vermoedelijke liefde Nelly in Nederland.
In deze laatste aflevering over de serie die Rob (of Robby) vanuit Probolinggo (Java, destijds Nederlands Indië) stuurde aan zijn vermoedelijke liefde Nelly in Nederland.
In de serie filmsterrenansichtkaarten is dit deel 2
Via via ontving ik een pakketje met on- en beschreven ansichtkaarten uit de jaren dertig. Mijn hartelijke dank. Ik ga al deze kaarten in deze blog bespreken.
Op mijn 8e kreeg ik een camera. Die camera was gespaard met wasmiddelzegeltje en daar kon een rolfilm van 6×6 in dus 1 filmpje was goed voor 12 opnames. Ik mocht 1 filmpje per maand schieten. Het filmpje werd ontwikkeld en daar werden contactafdrukken van gemaakt. Het eerste filmpje was in 1 dag vol en later ging ik dus plannen en bedenken hoe ik 12 foto's per maand ging maken.
In de tijd van de analoge fotografie werden foto's en films in een mooi boekwerk of schoenendoos bewaard. Ook 'niet gelukte foto's' kwamen daar in terecht. Als je veel fotografeerde dan ging je, als je daar zin in had, het materiaal ordenen op datum, onderwerp of wat dan ook. De hoeveelheid foto's werd met het jaar groter en een beetje fotograaf vond dat geen probleem.
Er gaat niet boven kleur behalve zwart-wit. De allereerste fotografie ( 1826 door Joseph Nicéphore Niépce) was in zwart-wit en niet lang daarna (1861 door waarschijnlijk James Maxwell) was de kleurenfotografie een feit.
Liwadder hite rotsoai.
De fototochten naar de oerwouden van Zuid-Amerika, Een boottocht met een Chileens vrachtschip naar Antarctica, De onstuimige groei van Jakarta. De speciaal voor fotografen ontworpen Toscaanse landschappen.
Er gaan veel (angst)verhalen en waarschuwingen rond kunstmatige intelligentie. In het ergste geval neemt het veel tot alle taken over van de mensheid met grote gevolgen op het terrein van gezondheid, werk en inkomen.
Het wolkenaanbod in Leeuwarden is redelijk goed. Afhankelijk van het onderwerp is een mooie wolk in een foto mooi meegenomen. Wolkeloos knalblauw is overigens vaak fraai in strakke architectuurfotografie. Deze zomer was het wolkenaanbod fenomenaal. Veel regen dus. Wat je normaal in de herfst ziet was deze zomer al bereikbaar.